Kalendarium

1937 - w Trollhattan zostaje utworzona fabryka samolotów Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB)

1944 - pierwsze szkice przyszłego samochodu Saaba

1947 - prototyp "URSAAB 92001" - gotów do jazdy

1947 - w fabryce zostaje wydzielony zespół do produkcji samochodów i podpisany kontrakt z firmą Philipson na dystrybucję i sprzedaż

1949 - rusza seryjna, masowa produkcja aut w fabryce w Trollhättan, produkowany jest model Saab 92

1954 - produkcja silników i skrzyń biegów zostaje przeniesiona do Gotteborga.

1955 - rusza produkcja modelu Saab 93

1956 - koniec produkcji modelu Saab 92

1957 - Saab oferuje jako opcję pasy bezpieczeństwa do swojego modelu 93

1958 - trzypunktowe pasy bezpieczeństwa w standardzie

1958 - GT 750 - pierwszy samochód wyposażony standardowo w zagłówki

1959 - początek produkcji pierwszego modelu kombi - Saab 95

1960 - Saab wykupuje firmę ANA, AB Nykopings Automobilfabrik i dzięki temu buduje na jej bazie sieć dystrybucji w Szwecji

1960 - w Wielkiej Brytanii powstaje przedstawicielstwo SAAB GB Ltd.

1960 - początek produkcji nowego modelu - Saab 96

1965 - zostaje zarejestrowana nowa nazwa - Saab Aktiebolag

1966 - rusza produkcja modelu Sonett II

1968 - rusza produkcja modelu Sonett II V4

1968 - rusza produkcja modelu Saab 99

1969 - automatycznie włączające się światła wraz z silnikiem na rynki skandynawskie

1969 - Saab umieszcza stacyjkę obok skrzyni biegów, zamiast za kierownicą, jak w większości samochodów

1969 - Saab Aktiebolag i Aktiebolaget Scania Vabis tworzą wspólny koncern - Saab Scania Aktiebolag. Wszystkie działania związane z samochodami, ciężarówkami i autobusami zostają przejęte przez Departament Pojazdów (Automotive Division), z kierownictwem w Sodertalje. Saab rozpoczął produkcję samochodów w Finlandii (przejęto 50% fińskiej firmy Valmet) - Nystad/Uusikaupunki. W lipcu tego samego roku ANA zmienia nazwę na Saab-Ana AB.

1970 - rusza produkcja modelu Sonett III

1971 - spryskiwacze i wycieraczki przednich reflektorów

1971 - zderzaki pochłaniające siły zderzenia do prędkości 8 km/h

1972 - podgrzewane siedzenia

1972 - Saab 99 EMS - manualna skrzynia biegów + automatyczne sprzęgło

1972 - Saab Scania Automotive Division zostaje podzielony na Scania i Saab Division, z kierownictwem tego ostatniego przeniesionym do Nykoping.

1973 - otwarto nową fabrykę podzespołów w Mechelen w Belgii.

1976 - zastosowanie sondy Lambda wraz z trójdrożnym katalizatorem

1977 - Saab 99 Turbo wypuszczony w limitowanej serii 100 sztuk

1977 - powstał projekt połączenia Saab'a i Volvo, który nie został zrealizowany

1978 - zamknięto fabrykę w Belgii. W październiku podpisano umowę z Fiatem/Lancią na realizację nowego projektu.

1978 - filtr powietrza przedziału pasażerskiego

1978 - zakończenie produkcji modelu Saab 95

1978 - rozpoczęcie produkcji modelu Saab 900 (popularnego krokodyla), który staje się najpopularniejszym autem marki.

1980 - zakończenie produkcji modelu Saab 96 - najdłużej produkowanego modelu tej marki

1980 - We wspólpracy z firmą Lancia powstaje Saab Lancia 600 (Lancia Delta - wersja skandynawska)

1980 - Automatic Performance Control (APC)-funkcja regulacji turbosprężarki pozwalający na używanie niskooktanowej benzyny.

1981 - Saab wprowadza dzielone na strefy lusterko boczne, co eliminuje martwy punkt

1982 - Saab rezygnuje z używania materiałów zawierających azbest

1984 - rozpoczęcie producji modelu Saab 90

1984 - rusza produkcja modelu klasy wyższej - Saab 9000

1983 - Saab prezentuje turbodoładowany 16-zaworowy silnik

1985 - system sterowanego zapłonu (DI) ułatwiający rozruch przy niskich temperaturach

1986 - rusza produkcja pierwszego kabrioletu opartego na modelu 900

1989 - GM kupuje 50% udziałów w Saab'ie. Nowa fabryka podzespołów zostaje otwarta w Malmo.

1990 - utworzono Saab Automobile AB - kierownictwo zostaje przeniesione do Trollhattan.

1991 - oddział SAAB Automobile przejął koncern General Motors. Obecna produkcja do 100 tys. samochodów (w Jönköping, Malmö i zakładach Valmet w Finlandii).

1991 - Saab Trionic - system sterowania silnikiem

1991 - lifting modelu 9000

1993 - Saab Safeseat - siedzenia pozbawione niebezpiecznych elementów

1993 - rusza produkcja nowego modelu 900 (NG), wersja Cabrio oparta na klasycznym 900 będzie produkowana do 1984 r.

1995 - wydzielenie z Saab Scania Aktiebolag marki Scania. Od tej pory Saab produkuje tylko samochody osobowe

1997 - Saab Active Head Restraint (SAHR) - aktywne zagłówki

1997 - prezentacja nowego modelu - Saab 9-5

1998 - prezentacja nowego modelu - Saab 9-3

2000 - Saab Variable Compression (SVC) - prototyp silnika benzynowego o zmiennym stopniu sprężania

2000 - General Motors nabywa resztę akcji, stając się jedynym właścicielem Saab AB

2002 - lifting modelu 9-5

2002 - rozpoczęcie produkcji nowego modelu 9-3 Sport Sedan.

2002 - Saab wprowadza system aktywnej osi tylnej (ReAxs)

2004 - Saab nawiązuje współprace z Fuji Heavy Ind. Czego efektem jest Saab 9-2 oparty na Subaru Impreza. Model przeznaczony na rynek amerykański

2006 - kolejny lifting modelu 9-5

2007 - Saab wprowadza innowacyjny napęd na cztery koła (XWD)

2007 - lifting modelu 9-3 Sport Sedan

2008 - Saab wypuszcza limitowaną serię modelu 9-3 - Turbo X nawiązującą do wersji 99 Black Turbo.

2009 - na salonie motoryzacyjnym we Frankurcie zaprezentowano całkowicie nową wersję Saaba 9-5. Samochód technologicznie powiązany jest z Oplem Insignia. Jednak auto zachowało charakter Saaba.

2009 - W wyniku kryzysu finansowego i upadlosci koncernu General Motors (właściciela 100% akcji Saaba) Saab zostaje wystawiony na sprzedaż. Rząd Szwecji ne jet zainteresowany udzieleniem pomocy marce. Pozostaje szukanie prywatnego inwestora. W listopadzie prowadzone sa rozmowy z producentem luksusowaych sportowych samochodów - Koenigsegg, ktory razem z partnerami rosyjskimi, później z chińskimi jest zainteresowany kupnem Saaba. Transakcja nie dochodzi do skutku. Oficjalnym powodem jest brak poręczenia przez rząd Szwecji 400 mln euro kredytu przyznanego przez Europejski Bank Inwestycyjny. General Motors bedzie finansowal Saaba do końca roku. Jesli będą perspektywy sprzedaży, Saab będzie finansowany do momentu sprzedaży nowemu nabywcy.

Copyright © 2009 www.saaby.pl